Zoeken

Sibo

Wat is SIBO?

SIBO betekent Small Intestinal Bacterial Overgrowth.

Oftewel een overgroei van bacteriën in de dunne darm.

Bij SIBO zijn er teveel bacteriën aanwezig in de dunne darm welke voor gezondheidsproblemen zorgen.

In de dikke darm is het normaal om veel bacteriën te hebben.

Maar in gezonde dunne darmen is het aantal darmbacteriën laag.


Die bacteriën die daar dus niet horen, eten ook nog eens mee van de belangrijke vitamines en mineralen, die jij dus niet meer kan gebruiken waardoor er tekorten kunnen ontstaan.


Wat zijn de symptomen van SIBO?

  • Buikpijn en/of krampen

  • Obstipatie

  • Diarree

  • Afwisseling van obstipatie en diarree

  • Voedselovergevoeligheid

  • Vermoeidheid

  • Vettige/plakkerige ontlasting

  • Gasvorming

  • Overdreven winderigheid

Dit lijstje lijkt heel erg overeen te komen met het lijstje aan klachten wanneer je de stempel Prikkelbaar Darm Syndroom of PDS hebt gekregen.


De sterke overeenkomsten met PDS zoals buikpijn of gasvorming zijn niet het enige wat je merkt van SIBO, de gevolgen gaan nog even wat dieper:

Voedsel wat je een paar uur eerder hebt gegeten, wordt in de dunne darm vermengd met spijsverteringssappen zodat het afgebroken kan worden en essentiële voedingsstoffen en vitamines en mineralen opgenomen kunnen worden in het lichaam.

Wanneer hier teveel bacteriën mee gaan doen, dan gaan zij al deze belangrijke voedingsstoffen gebruiken voor eigen consumptie. Ze leven op voedsel wat eigenlijk voor jou bestemd was, en als extra bedankje produceren ze extra gassen. Deze veroorzaken een opgeblazen gevoel, buikpijn, en overmatige winderigheid.

En dat is nog niet alles, want omdat nu de vertering én opname verstoord is in je dunne darm, kan het voorkomen dat er tekorten ontstaan.

Zie hieronder enkele voorbeelden:

Wanneer hier ernstige tekorten in ontstaan, kan SIBO indirect ook zorgen voor bloedarmoede, afname in cognitieve functie, zwakte, vermoeidheid, laaggradige-ontstekingen en daardoor weinig energie of je altijd maar moe en futloos voelen, of een algeheel verzwakt immuunsysteem.


Wat zijn de oorzaken van SIBO?

Weinig bacteriën in de dunne darm, en heel veel in de dikke darm. Zo hoort het.

Een gezond lichaam is niet dom, alles werkt en gebeurd precies op die manier met een reden.

Als ons verteringssysteem (de darmen) goed werkt en alles in de juiste balans is, dan kunnen de bacteriën zich niet thuis gaan voelen in de dunne darm.

En als er bij SIBO “opeens” teveel bacteriën in de dunne darm zitten dan heeft dat natuurlijk een reden.

Te weinig maagzuur als oorzaak van SIBO?

Een van de redenen is het gebruik van maagzuurremmers.

Veelvuldig onderzoek heeft aangetoond dat bij langdurig gebruik van maagzuurremmers de kans op SIBO groter wordt.


Want wat doet maagzuur?

De naam zegt het al.. het is ontzettend zuur. De maag is een van de meest zure onderdelen van ons lichaam. Het eten in je maag komt in contact met al dat maagzuur en voornamelijk eiwitten beginnen hier al in de verteren. Al die brokken vlees die je naar binnen hebt geschrokt tijdens het barbecueën worden in de maag in kleinere stukjes geknipt door het zuur.

Daardoor kunnen deze kleine stukjes eiwitten verderop in de darmen beter worden opgenomen.


Maar nog een ander belangrijk onderdeel van het maagzuur is dat het bacteriën kan doden.

Zoals je weleens hebt gezien in films, gaat het niet zo best met je als je een bak zoutzuur over je heen krijgt. En bacteriën vinden dat ook niet zo fijn als ze in een bad met maagzuur belanden.

En hoe beter de kwaliteit van het maagzuur des te beter het zijn werk kan doen.


En ja, je zal altijd bacteriën binnen krijgen, dat kan via eten, maar doordat je speeksel doorslikt, want in je neus en mond zitten ook veel bacteriën.

Wees niet bang, dat is allemaal niet zo erg, want zoals je ziet heeft je lichaam daar allemaal afweersystemen voor.

Maar, dan moet je het niet gaan onderdrukken met bijvoorbeeld maagzuurremmers.

Verminderde darm bewegelijkheid bij SIBO

Een andere veel onderzochte oorzaak van SIBO is een verminderde darm-bewegelijkheid.

Door samentrekkende bewegingen duwen je darmen het voedsel steeds verder naar beneden, totdat je het een keer uitpoept op de wc.

Door verschillende oorzaken kan die bewegelijkheid verstoort raken. Als het voedsel daardoor te lang in de dunne darm blijft hangen, kan het daar gaan gisten en of rotten. Een prima voedingsbodem voor bacteriën dus.

Er zijn bacteriën die uit onze voeding gassen kunnen produceren. Waaronder ook methaan gas. Hierover later meer.

Nu lijkt het erop dat deze methaan-gassen, naast klachten als een opgeblazen gevoel of krampen, ook ervoor zorgen dat de darmen minder bewegelijk worden. Dit lijkt ook vaak samen te gaan bij mensen met PDS-C. Oftewel de vorm van PDS waarbij vaak Constipatie (verstopping) wordt gezien.



Bovenstaande illustratie laat een mogelijke oorzaak zien. Dit hoeft niet voor iedereen te gelden. Er zijn meerdere oorzaken mogelijk, maar bovenstaande laat zien hoe bij sommigen oorzaak en gevolg elkaar negatief kunnen beïnvloeden.


-De onderliggende oorzaak vinden

-De overgroei behandelen

-De voeding aanpassen

-Indien nodig het aanvullen van tekorten (door verminderde opname van vitamines en mineralen)


De onderliggende oorzaak vinden is zo belangrijk!

Het verwijderen van de overgroei in de dunne darm is vaak niet het grootste probleem. Zeker niet wanneer je naar de medicatie grijpt.

Maar we denken liever nog een stapje verder. Want wat is de oorzaak achter de oorzaak?

Want we hebben dan wel uitgelegd dat er een SIBO kan zijn vanwege te weinig maagzuur, maar wat nou als je geen maagzuurremmers slikt, wat is dan de oorzaak van te weinig maagzuur?

Dan kan je wel die bacteriën gaan uitroeien, maar het is dweilen met de kraan open als je nog steeds te weinig maagzuur hebt, want dan is de kans dat het weer terug komt zeker aanwezig.


De beste tip die heel belangrijk is!

Goed kauwen!

Want de spijsvertering begint eigenlijk al in de mond.

Als jij rustig en goed je eten kauwt (en dus in kleine stukjes vermaalt), dan begint je speeksel al met verteren. En als jij kleinere brokjes eten naar de maag stuurt, dan kan dat maagzuur veel beter zijn werk doen, dan wanneer je een homp vlees in een keer naar binnen hebt gewerkt.

Heb je ooit weleens achterom gekeken voordat je wc doorspoelde? Heb je daar in die bruine hoop weleens mais zien zitten? Of andere onverteerde stukjes voeding? Zo zie je dat je darmen er weinig mee kunnen als jij niet eerst goed op je eten kauwt. Maar het kan dus wel voor problemen zorgen.

Als je wel maagzuurremmers gebruikt, is het wellicht een goed idee om met je arts te overleggen of je dit kan afbouwen.


Gebruik je ze niet, maar heb je toch te weinig maagzuur, dan is het handig om tijdelijk de zuurgraad van je maag te verhogen. Daarvoor kan je specifieke Betaïne HCL capsules gebruiken. Deze test heb ik je meegegeven. Ik hoor graag van je!


De overgroei behandelen

Naast de manier van eten, combinaties van eten of toevoeging van bepaalde voedingsproducten kan je nog gaan uitbreiden met kruiden die afdoden.


Je moet dan denken aan:

  • Oregano-olie

  • Knoflook, of allicine als je niet goed reageert op knoflook

  • Gember (drink deze gewoon al in je thee)

  • Berberine

  • zwarte walnoot

  • kruidnagel

  • pepermunt-olie

  • artemesia

  • olijfblad

Laat dit altijd aan de therapeut over!


Wat is SIBO?

SIBO betekent Small Intestinal Bacterial Overgrowth.

Oftewel een overgroei van bacteriën in de dunne darm.

Bij SIBO zijn er teveel bacteriën aanwezig in de dunne darm welke voor gezondheidsproblemen zorgen.

In de dikke darm is het normaal om veel bacteriën te hebben.

Maar in gezonde dunne darmen is het aantal darmbacteriën laag.


Die bacteriën die daar dus niet horen, eten ook nog eens mee van de belangrijke vitamines en mineralen, die jij dus niet meer kan gebruiken waardoor er tekorten kunnen ontstaan.


Wat zijn de symptomen van SIBO?

  • Buikpijn en/of krampen

  • Obstipatie

  • Diarree

  • Afwisseling van obstipatie en diarree

  • Voedselovergevoeligheid

  • Vermoeidheid

  • Vettige/plakkerige ontlasting

  • Gasvorming

  • Overdreven winderigheid

Dit lijstje lijkt heel erg overeen te komen met het lijstje aan klachten wanneer je de stempel Prikkelbaar Darm Syndroom of PDS hebt gekregen.


De sterke overeenkomsten met PDS zoals buikpijn of gasvorming zijn niet het enige wat je merkt van SIBO, de gevolgen gaan nog even wat dieper:

Voedsel wat je een paar uur eerder hebt gegeten, wordt in de dunne darm vermengd met spijsverteringssappen zodat het afgebroken kan worden en essentiële voedingsstoffen en vitamines en mineralen opgenomen kunnen worden in het lichaam.

Wanneer hier teveel bacteriën mee gaan doen, dan gaan zij al deze belangrijke voedingsstoffen gebruiken voor eigen consumptie. Ze leven op voedsel wat eigenlijk voor jou bestemd was, en als extra bedankje produceren ze extra gassen. Deze veroorzaken een opgeblazen gevoel, buikpijn, en overmatige winderigheid.

En dat is nog niet alles, want omdat nu de vertering én opname verstoord is in je dunne darm, kan het voorkomen dat er tekorten ontstaan.

Zie hieronder enkele voorbeelden:

Wanneer hier ernstige tekorten in ontstaan, kan SIBO indirect ook zorgen voor bloedarmoede, afname in cognitieve functie, zwakte, vermoeidheid, laaggradige-ontstekingen en daardoor weinig energie of je altijd maar moe en futloos voelen, of een algeheel verzwakt immuunsysteem.


Wat zijn de oorzaken van SIBO?

Weinig bacteriën in de dunne darm, en heel veel in de dikke darm. Zo hoort het.

Een gezond lichaam is niet dom, alles werkt en gebeurd precies op die manier met een reden.

Als ons verteringssysteem (de darmen) goed werkt en alles in de juiste balans is, dan kunnen de bacteriën zich niet thuis gaan voelen in de dunne darm.

En als er bij SIBO “opeens” teveel bacteriën in de dunne darm zitten dan heeft dat natuurlijk een reden.

Te weinig maagzuur als oorzaak van SIBO?

Een van de redenen is het gebruik van maagzuurremmers.

Veelvuldig onderzoek heeft aangetoond dat bij langdurig gebruik van maagzuurremmers de kans op SIBO groter wordt.


Want wat doet maagzuur?

De naam zegt het al.. het is ontzettend zuur. De maag is een van de meest zure onderdelen van ons lichaam. Het eten in je maag komt in contact met al dat maagzuur en voornamelijk eiwitten beginnen hier al in de verteren. Al die brokken vlees die je naar binnen hebt geschrokt tijdens het barbecueën worden in de maag in kleinere stukjes geknipt door het zuur.

Daardoor kunnen deze kleine stukjes eiwitten verderop in de darmen beter worden opgenomen.


Maar nog een ander belangrijk onderdeel van het maagzuur is dat het bacteriën kan doden.

Zoals je weleens hebt gezien in films, gaat het niet zo best met je als je een bak zoutzuur over je heen krijgt. En bacteriën vinden dat ook niet zo fijn als ze in een bad met maagzuur belanden.

En hoe beter de kwaliteit van het maagzuur des te beter het zijn werk kan doen.


En ja, je zal altijd bacteriën binnen krijgen, dat kan via eten, maar doordat je speeksel doorslikt, want in je neus en mond zitten ook veel bacteriën.

Wees niet bang, dat is allemaal niet zo erg, want zoals je ziet heeft je lichaam daar allemaal afweersystemen voor.

Maar, dan moet je het niet gaan onderdrukken met bijvoorbeeld maagzuurremmers.

Verminderde darm bewegelijkheid bij SIBO

Een andere veel onderzochte oorzaak van SIBO is een verminderde darm-bewegelijkheid.

Door samentrekkende bewegingen duwen je darmen het voedsel steeds verder naar beneden, totdat je het een keer uitpoept op de wc.

Door verschillende oorzaken kan die bewegelijkheid verstoort raken. Als het voedsel daardoor te lang in de dunne darm blijft hangen, kan het daar gaan gisten en of rotten. Een prima voedingsbodem voor bacteriën dus.

Er zijn bacteriën die uit onze voeding gassen kunnen produceren. Waaronder ook methaan gas. Hierover later meer.

Nu lijkt het erop dat deze methaan-gassen, naast klachten als een opgeblazen gevoel of krampen, ook ervoor zorgen dat de darmen minder bewegelijk worden. Dit lijkt ook vaak samen te gaan bij mensen met PDS-C. Oftewel de vorm van PDS waarbij vaak Constipatie (verstopping) wordt gezien.



Bovenstaande illustratie laat een mogelijke oorzaak zien. Dit hoeft niet voor iedereen te gelden. Er zijn meerdere oorzaken mogelijk, maar bovenstaande laat zien hoe bij sommigen oorzaak en gevolg elkaar negatief kunnen beïnvloeden.


-De onderliggende oorzaak vinden

-De overgroei behandelen

-De voeding aanpassen

-Indien nodig het aanvullen van tekorten (door verminderde opname van vitamines en mineralen)


De onderliggende oorzaak vinden is zo belangrijk!

Het verwijderen van de overgroei in de dunne darm is vaak niet het grootste probleem. Zeker niet wanneer je naar de medicatie grijpt.

Maar we denken liever nog een stapje verder. Want wat is de oorzaak achter de oorzaak?

Want we hebben dan wel uitgelegd dat er een SIBO kan zijn vanwege te weinig maagzuur, maar wat nou als je geen maagzuurremmers slikt, wat is dan de oorzaak van te weinig maagzuur?

Dan kan je wel die bacteriën gaan uitroeien, maar het is dweilen met de kraan open als je nog steeds te weinig maagzuur hebt, want dan is de kans dat het weer terug komt zeker aanwezig.


De beste tip die heel belangrijk is!

Goed kauwen!

Want de spijsvertering begint eigenlijk al in de mond.

Als jij rustig en goed je eten kauwt (en dus in kleine stukjes vermaalt), dan begint je speeksel al met verteren. En als jij kleinere brokjes eten naar de maag stuurt, dan kan dat maagzuur veel beter zijn werk doen, dan wanneer je een homp vlees in een keer naar binnen hebt gewerkt.

Heb je ooit weleens achterom gekeken voordat je wc doorspoelde? Heb je daar in die bruine hoop weleens mais zien zitten? Of andere onverteerde stukjes voeding? Zo zie je dat je darmen er weinig mee kunnen als jij niet eerst goed op je eten kauwt. Maar het kan dus wel voor problemen zorgen.

Als je wel maagzuurremmers gebruikt, is het wellicht een goed idee om met je arts te overleggen of je dit kan afbouwen.


Gebruik je ze niet, maar heb je toch te weinig maagzuur, dan is het handig om tijdelijk de zuurgraad van je maag te verhogen. Daarvoor kan je specifieke Betaïne HCL capsules gebruiken. Deze test heb ik je meegegeven. Ik hoor graag van je!


De overgroei behandelen

Naast de manier van eten, combinaties van eten of toevoeging van bepaalde voedingsproducten kan je nog gaan uitbreiden met kruiden die afdoden.


Je moet dan denken aan:

  • Oregano-olie

  • Knoflook, of allicine als je niet goed reageert op knoflook

  • Gember (drink deze gewoon al in je thee)

  • Berberine

  • zwarte walnoot

  • kruidnagel

  • pepermunt-olie

  • artemesia

  • olijfblad

Laat dit altijd aan de therapeut over!


De voeding aanpassen


Daarnaast is het een goed idee om andere voedingskeuzes te maken. Voeding waar je darmen blij van worden, en voeding wat niet zo lekker is voor je darmen even te laten staan. Laat melk, kaas en gluten even achterwege. Toegevoegde fructose, peulvruchten en koolsoorten kan ook niet goed vallen. Scheid het liefst ook koolhydraten en eiwitten. Dus pak of vis en groenten of rijst en groenten. Ga ook naar 3x per dag eten. Je spijsvertering krijgt hiermee rust.

Start de dag met een glas lauw water met citroen.

Nog een klein stukje herhaling, de dunne darm zorgt ook voor opname van belangrijke voedingsstoffen. Alleen het probleem met SIBO is dat deze opname vaak niet meer goed verloopt.

Daardoor kunnen tekorten ontstaan in soms essentiële vitaminen en mineralen.

Bijvoorbeeld vitamine B12 en zink zijn ook weer essentieel voor het aanmaken van maagzuur.


Tips op een rijtje:


Scheid koolhydraten en eiwitten

Start met water en citroen

Drink gemberthee

Ga ademhalingsoefeningen proberen

Kauw op je eten!

Vermijd even gluten en caseine.

Minder peulvruchten en kolen.

We gaan de spijsvertering rustig op gang brengen. Deze is erg laag (zie test).

Daarnaast is het een goed idee om andere voedingskeuzes te maken. Voeding waar je darmen blij van worden, en voeding wat niet zo lekker is voor je darmen even te laten staan. Laat melk, kaas en gluten even achterwege. Toegevoegde fructose, peulvruchten en koolsoorten kan ook niet goed vallen. Scheid het liefst ook koolhydraten en eiwitten. Dus pak of vis en groenten of rijst en groenten. Ga ook naar 3x per dag eten. Je spijsvertering krijgt hiermee rust.

Start de dag met een glas lauw water met citroen.

Nog een klein stukje herhaling, de dunne darm zorgt ook voor opname van belangrijke voedingsstoffen. Alleen het probleem met SIBO is dat deze opname vaak niet meer goed verloopt.

Daardoor kunnen tekorten ontstaan in soms essentiële vitaminen en mineralen.

Bijvoorbeeld vitamine B12 en zink zijn ook weer essentieel voor het aanmaken van maagzuur.


Tips op een rijtje:


  • Scheid koolhydraten en eiwitten

  • Start met water en citroen

  • Drink gemberthee

  • Ga ademhalingsoefeningen proberen

  • Kauw op je eten!

  • Vermijd even gluten en caseine

  • Minder peulvruchten en kolen

  • We gaan de spijsvertering rustig op gang brengen. Deze is erg laag (zie test).