Zoeken

Waarom zijn wij lui?

Kijk eigenlijk ben je van oorsprong lui. Wij allemaal. Alle dieren zijn lui. Luiheid is geen karakterfout, het is een van de belangrijkste overlevingsmechanismen van de natuur. Een dier dat altijd enthousiast rondspringt, heeft meer energie nodig om te overleven dan een dier dat in de schaduw luiert. Als gevolg heeft het meer voedsel nodig, maar dat is natuurlijk niet handig. Dat is geen winnende evolutionaire strategie.


In de natuur wordt deze instinctieve luiheid gecompenseerd door andere, krachtigere motivators zoals honger en angst. Elk dier zal van zijn achterkant afkomen als het hongerig genoeg is of als het wordt achtervolgd door een leeuw. En daar begint het allemaal mis te gaan. Wanneer werd je voor het laatst door een leeuw achtervolgd?


In het moderne leven is er weinig evenwicht tussen onze instinctieve luiheid. Oefening is overbodig geworden. Op een typische dag nemen we de auto naar het werk en stoppen bij een drive-in om wat koffie en een gevulde koek te halen. Dan rijden we met de lift vanuit de parkeergarage. We zitten de hele dag achter een computer en staan ​​slechts af en toe op om naar vergaderzalen te gaan en op een andere stoel te gaan zitten. We lunchen aan ons bureau zodat we geen productieve uren verliezen terwijl we aan het werk zijn. Dan rijden we naar huis, stoppen bij een ander drive-thru raam om het diner op te halen of het eten wordt al voor je gemaakt thuis. Als we thuiskomen, eten we, zijn moe van het dagelijkse werk en zitten we op de bank met een biertje om wat televisie te kijken.


Diep van binnen weten we dat het niet zo zou moeten zijn, en het maakt dat we ons schuldig voelen. En waar er schuldgevoelens zijn, is dus in onze wereld altijd een oplossing. Als je zo moe op de bank zit is daar ineens een reclame.


Zo'n knappe Amerikaanse six-packer zegt ons dat dit het apparaat is wat ons slank maakt. Hoppa, voordat je het weet heb je het gekocht. Na drie keer oefenen beland deze in de kast en word je lid van de plaatselijke sportschool. In het begin beloof je drie keer per week te gaan. Een half uur op de loopband, een half uur tillen van verschillende gewichten en wat machines doen, en voor een goede maatregel nog eens 15 minuten op de loopband. Dan ga je uitgeput naar huis en val je neer op de bank.


Met een zak chips omdat je uitgehongerd bent en je het duidelijk hebt verdiend. Na drie weken sporten zijn je spieren pijnlijk, je voelt je de hele tijd uitgeput en het levert je stress op. En later zul je lezen dat juist stress je dik maakt.Gedesillusioneerd zweer je nooit meer een voet in die vreselijke sportschool te zetten. Nu is natuurlijk de sportschool niet het probleem. Want als je gaat begrijpen hoe het zit is dit juist een goede tool. (al gaat mijn voorkeur in beginsel altijd uit naar een personal trainer of kleine groepjes). Maar je hebt denk ik een stapje overgeslagen.


Deze schuldgedreven manier van oefenen legt een enorme hoeveelheid stress op ons. We zijn niet geëvolueerd om de hele dag te blijven zitten en onszelf vervolgens te straffen met langdurige, intensieve training. In de natuur is intensieve oefening altijd kort en explosief. Het is zelden voor meer dan een paar minuten per keer, en zeker niet voor een uur of meer. Een paar keer per week zoveel stress op je lichaam zetten is om problemen vragen als je andere systemen nog niet goed werken. Als je hebt geleerd hoe je lichaam werkt en wat nu dagelijkse beweging betekent, is een paar keer per week je lichaam hard laten werken heel goed. Je systeem moet dan af en toe nog vluchten. Maar als alle systemen uit balans zijn gaan we eerst een stapje terug.


Herken je dit? Je hebt een doel. Je wilt zo 10 kilo afvallen. En ja hoor, de eerste week verlies je 1,5 kilo. Hé, dat is geweldig. Misschien kun je de volgende kilo verliezen zonder dat je zo streng bent voor jezelf. Dus maak je de teugels een beetje losser. De tweede week verlies je 2 kilo, dus het werkt duidelijk. Maar dan win je in week 3 1 kilo en in week 4 verlies je niets. Inmiddels ben je zo gefrustreerd over het hele ding dat je je hele plan in de prullenbak gooit en op de bank neerstort met een cola en een zak chips. Je denkt dat het aan jou ligt en niks werkt.


Gezond worden kost tijd. In het begin kun je gemakkelijk afvallen terwijl je lichaam in de war raakt door zijn nieuwe input. Daarbij is het vooral vocht wat je verliest. Maar na de eerste schok vecht je lichaam terug. Het houdt vast aan alle calorieën die u het geeft en afvallen wordt moeilijker. Maar toch, als je volhardt in het eten van gezond voedsel en regelmatig sport, word je uiteindelijk gezonder. Het probleem ligt niet bij het proces, maar bij je verwachtingen. De oplossing? Vergeet de verwachtingen en focus op het proces. Je lichaam is een moeilijke machine en telkens moet er wel een knopje bijgestuurd worden. Doe dit samen met een therapeut en personal trainer. Of ga in ieder geval je eigen lichaam begrijpen!

Doelen zijn goed! Succes visualiseren is super. Maar schep geen onrealistische verwachtingen. Wat belangrijk is, is het bepalen welke moeite je gaat doen. Als je van plan bent elke dag een wandeling van 30 minuten te maken of de volgende week geen alcohol drinkt, is dat voor nu je doel. Al die doelen bij elkaar maken een succes. Plan dus je inspanningen in plaats van constant met het resultaat bezig te zijn. Wat natuurlijk wel belangrijk is maar zonder inspanning geen resultaat. Weet dat wilskracht belangrijk is maar het heel afhankelijk is van de werking van jouw neurotransmitters (link naar tekst neurotransmitters), stressmechanisme en heel veel andere facetten. Een lichaam wat van binnen al niet helemaal goed functioneert zal echt niet actief willen zijn want heeft al de reserves nodig voor een noodsituatie. Vaak zien we ook dat externe motivatie heel goed werkt. Iedereen wilt een beloning. Dan gaat het dopaminesysteem goed werken. En dit systeem zorgt voor focus en actie. Op het werk ben je meer gemotiveerd door het compliment van je baas over je presentatie dan door je eindejaarsbonus. De bonus kan een grotere uitbetaling zijn, maar het is te ver weg om je vandaag te motiveren. Hoge fitnessdoelen vallen in dezelfde categorie. Het is prima als je 50 kilo wilt verliezen, maar dat helpt je vandaag niet om uit bed te komen. Om jezelf van dag tot dag te motiveren, heb je meer onmiddellijke beloningen nodig. Gelukkig is moeder natuur een expert in motivatie. Instinct kan dieren bijna alles laten doen, gemotiveerd door niets meer dan hun genen. En mensen zijn niet anders. Als je een blijvende verandering in je leven wilt aanbrengen, zijn natuurlijke motivaties een geweldig hulpmiddel. Er zijn een paar natuurlijke motivaties die al veel worden gebruikt: *Sociaal engagement:

Mensen zijn sociale dieren en als gevolg hiervan worden we gemotiveerd door de behoeften en ondersteuning van anderen. Fitnessgroepen zoals crossfit gebruiken deze motivatie. *Persoonlijke verbetering:

We worden gemotiveerd door kansen om iets te verbeteren waar we beter in willen worden. Een goed voorbeeld hiervan is het golfspel. Met behulp van een ingewikkeld handicapsysteem heeft elke golfer een duidelijke score die zijn golfvaardigheid uitdrukt. Dit maakt verbetering verslavend tastbaar. *Wedstrijd:

We willen gunstig vergelijken met anderen. De meeste interactieve sporten gebruiken deze motivatie, vaak in combinatie met sociale betrokkenheid. *Honger:

Dit is een andere grote natuurlijke motivator (of in onze moderne wereld: ons verlangen naar bepaald voedsel). Later in het programma zal ik een manier introduceren om te gaan met eens zondigen zonder je schuldig te voelen. Het gaat om gewoontes en niet erom dat je niet iets mag of moet. Tanden poetsen denken we ook niet meer bij na toch? Omdat dit een gewoonte is geworden.

Contact:

Anka Mertens 

06- 39 58 79 44

Ankamertens@outlook.com

Crown businesscenter

Ericssonstraat 2

5121 ML Rijen

  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon
Handige links:

Aangesloten bij:

© 2019-2020 Anka Mertens | Webdesign: Ingrid Vreijsen | Fotografie: MOODZ Design & Jacomijn Dijkers