Zoeken

Zuur base eten

In de detox zijn we als eerste gaan ontzuren. Hieronder vind je wat dit nu is en wat je kunt doen om dit evenwichtig te houden.


In de natuur is de pH-waarde erg belangrijk. Deze pH-waarde wordt bepaald door het evenwicht tussen zuren en basen. Eenvoudige voorbeelden van de juiste pH-waarde zijn:

  • als de tuin niet de juiste pH-waarde heeft dan groeien de planten niet goed of gaan zelfs dood.

  • als water niet de juiste pH-waarde heeft, dan wordt het water groen.

Ons lichaam heeft ook een pH-waarde. Een gezonde pH-waarde ligt rond 7.0. Als het lichaam een te lage pH-waarde heeft, is er zuuroverschot en er worden dan zuurresten in de gewrichten, weefsels en botten opgeslagen. Dit kan diverse vervelende aandoeningen tot gevolg hebben zoals: reuma, jicht, botontkalking, vermoeidheid, huidproblemen, overgewicht en zelfs een grotere vatbaarheid voor infectieziekten. Bij velen verzuurt het lichaam nog sneller rond het 45ste levensjaar. Dit komt door de afname van bepaalde stoffen(natriumbicarbonaat) die de (urine)zuren neutraliseren.


Onze voeding speelt een belangrijke rol. De ideale voeding bevat namelijk 2 tot 4 x meer basenvormende dan zuurvormende voedingsmiddelen.

  • Zuurvormende voeding: frisdrank, fast food, vlees, vis, melk, kaas, granen zoals brood en pasta, rijst en maïs.

  • Basenvormende voeding: groenten en fruit, kruidenthee, mineraalwater, rode wijn en kruiden zoals basilicum en peterselie.

Uiteraard is het niet de bedoeling om alle zuurvormende voedingsmiddelen te vermijden aangezien we deze ook nodig hebben. Het gaat erom dat we de voeding zodanig samen stellen dat er uiteindelijk een basenoverschot ontstaat.


Ontzuren? Verzuren hoort een beetje bij het leven. Zeker boven de 40 raken we steeds meer verzuurd. Alleen verzuren we tegenwoordig wel erg snel! We hebben steeds meer verzurende factoren in ons leven en eten vooral ook steeds minder basische voedingsmiddelen zoals verse kruiden, groente en fruit. Als je te weinig mineralen binnen krijgt gaat de verzuring/veroudering wellicht harder dan je zou willen. Het verouderingsproces is in feite een ophoping van niet uitgescheiden afvalstoffen.

Ontzuren en mineralen

Om te kunnen groeien en functioneren heeft ons lichaam koolhydraten, eiwitten en vetten nodig. Helaas verbranden deze voedingsstoffen tijdens onze vertering nooit volledig tijdens. Er blijft minstens 8% afval over. Of dit afval zuurvormend of basis is hangt van de mineralen in onze voeding af. Zwavel, fosfor, chloor en jodium zijn zuurvormend. Natrium, kalium, calcium, magnesium en ijzer zijn basisch makende mineralen. Komen we deze al tekort snap je dat je hier al erg last van kunt hebben. Zuurvormend afval kan onze nieren en andere organen beschadigen en moet daarom geneutraliseerd worden voordat we het kunnen uitplassen, zweten of uitademen. Voor het neutraliseren van deze giftige zuren hebben we vooral de basische mineralen nodig. Die halen we vooral uit groente en fruit. Bij gebrek aan deze basische mineralen in onze voeding onttrekt ons lichaam deze uit onze botten, haren en nagels. Met als gevolg breekbare botten, slecht haar en nagels die snel breken.

Het belang van ontzuren

De hoeveelheid zure stoffen in vloeistof (urine, bloed, speeksel) wordt aangegeven in pH. Een pH van 7 is neutraal. Lager dan 7 is verzurend en hoger is basisch vormend. De juiste pH van je lichaam is een belangrijke factor voor veel lichaamsprocessen en je algemene gezondheid. Met name de pH waarde van je bloed is letterlijk van levensbelang en wordt strak gereguleerd tussen de 7,35 en 7,45. In je bloed zitten immers veel eiwitten welke gaan klonteren in een vloeistof die te zuur is. Je lichaam zal er dus alles aan doen om je bloed met behulp van mineralen je bloed neutraal te houden. Bij een tekort aan mineralen onttrekt je lichaam de mineralen uit je tanden, botten en weefsels. Maar ook symptomen als migraine, vermoeidheid, allergie en cariës zijn het gevolg van een tekort aan mineralen.

Gevolgen van verzuring

Afvalstoffen die door een tekort aan basische mineralen alsnog niet volledig uitgescheiden kunnen worden slaan zich in onze weefsel op in de vorm van zure zouten moeten ergens in het lichaam opgeslagen worden. Dit maakt onze weefsels harder en ons lichaam stijver. Dit uit zich niet alleen in klachten zoals vaste schouders, spierpijn, rugpijn, en fibromyalgie. Deze overschotten tasten namelijk ook ons lichaam en organismen aan. Gevolgen hiervan uiten zich in nier- en galstenen, suikerziekte, jicht, reuma en artritis. Maar ook in een hoog cholesterol, blaasontsteking, hoge bloeddruk en huidklachten. En wat te denken van ons immuunsysteem? Deze bevindt zich immers voor 80% in onze darmen. Onze darmflora is echter weer afhankelijk van onze spijsverteringsenzymen om voeding te kunnen verteren. Deze doen hun werk alleen bij de juiste zuurgraad. Daarom varieert de pH van ons speeksel varieert tussen de 6.0 en 7.5 en is die van onze maag 2.

Oorzaken verzuring

Bij de afbraak van eiwitten en vetten blijven dus zuren over. Maar ook alcohol, suiker, koffie, medicijnen (vooral NSAID’s zoals ibuprofen) en milieuverontreiniging werken sterk verzurend. Evenals straling van je mobieltje, de magnetron etc. Verzurend zijn verder:

  • Met stip: stress. Stress werkt extreem verzurend.

  • Slecht voedingspatroon met te weinig basische mineralen.

  • Zuren die in ons lichaam ontstaan als een normaal afvalproduct door het afsterven van oude cellen.

  • Sporten is zeker gezond, maar niet te veel. Het is immers een verzurende activiteit.

  • Diarree. In korte tijd verlies je enorm veel vocht en zout. Dit zoutverlies werkt verzurend.

  • Verminderde longfunctie door COPD, slaapapneu of gebruik van kalmerende en slaapverwekkende geneesmiddelen. Deze vertragen de ademhaling en belemmeren hierdoor de ontzuring.

  • Langdurig gebruik van medicijnen vormen een aanslag op je nieren omdat zij de afvalstoffen uit je lichaam moeten filteren. Een verminderde nierfunctie leidt tot meer verzuring.

  • Natuurlijk vervanging van oude cellen. Tijdens het afsterven produceert de oude huidcel purinezuur.

  • Leverfalen, is een bekende oorzaak van verzuring. Overmatig alcoholgebruik is slecht voor de handhaving van een goede zuurgraad.

Voordelen ontzuren

  • Zure afvalstoffen worden geneutraliseerd en afgevoerd

  • Evenwicht in de stofwisseling en zuur-base balans

  • Herstel en optimaliseren van de hormonale balans

  • Minder kans op welvaartsziekten

  • Verhoogt het immuunsysteem

  • Weldaad voor actieve mensen

  • Meer energie en betere (sport) prestaties

  • Vitaal en in balans ouder worden

Ontzuren en voeding

De belangrijkste zuurvormers in ons voedsel zijn zuivel, geraffineerde granen, eiwit en vet. Op zich kan dit helemaal geen kwaad, als we maar voldoende mineralen uit groente en fruit via onze voeding binnenkrijgen. Het is dus niet zo dat “zure” voedingsmiddelen per definitie ongezond zijn. Vis, granen en peulvruchten hebben een zuuroverschot, maar zijn waardevolle voedingsmiddelen. Het gaat om het evenwicht. In onderstaand zie je in één opslag welke voeding verzurend en welke basevormd is.

Ontzuren

Ontzuren betekent dat je bewust bezig gaat met het afvoeren van zuren uit je lichaam. Probeer verzurende dingen als koffie, suiker, alcohol zo veel mogelijk mijden en eet veel groente, verse kruiden en fruit. Vindt je het moeilijk om iedere dag voldoende groente en fruit te eten? Speciale greens zitten boordevol basische mineralen. Eén theelepel per dag is voldoende. Om de natuur een handje te helpen bestaan er ook tabs die vast gezette zuren losmaakt én neutraliseert. Voldoende water of speciale kruidenthee zorgt voor de afvoer. Wil jij weten of je klachten door verzuring komen? In de praktijk kan ik zowel een zuur-basentest doen als een mineralentest.