Zoeken

Auw auw een kater.....


Ja hoor, gisteren stond ik ook een dagje te swingen bij Breda Live. Nu is het zo dat ik mij gisteren heel erg heb ingehouden (geen excuus maar zo geen zin in een brakke zondag, haha). Maar ok ok, ook mijn stem doet het niet zo heel goed. Even wat tips dus om een feestje wat beter te lijf te gaan.


Hoe komt een kater nu?


Als we in het glaasje gaan kijken zet ons lichaam de ethanol (of tewel alcohol via de lever om in acetaldehyde. Wanneer het niveau van acetaldehyde in het bloed hoger is dan normaal, slaat de kater in…..Auwww.


Door je feestje kan ook je hypofyse het zwaar hebben. Daarom produceer je minder ADH en ga je meer plassen. Daarom ga je in het begin van je alcohol gebruik zo vaak naar de wc😊. En dan begint de uitdroging van je systeem. Gevolg….kater!

Dus drink veel water! Het liefst water met himalayazout of elektrolyten om zo je mineraalbalans weer wat optimaler te krijgen. Sorry; no coffee please. Cafeïne droogt uit en daarbij knalt het meteen de cortisolspiegel omhoog. Gemberthee vind je maag dan weer wel fijn. En kokoswater is onwijs goed voor je kalium balans.

Weet overigens ook dat alcohol de bloedvaten verwijdert. Dus lang leve de bekende koppijn.


Daarnaast gaat je lever eerst altijd de alcohol eruit gaat werken en dan pas je eten. Dus eet licht en vooral veel vitamines. Ondersteun je lever goed. Mocht je lever het al zwaar hebben (ok, andere post hierover😊), dan zal jij na 1 glaasje al meer last kunnen hebben als iemand anders na een glas of 10.


Alcohol zorgt ervoor dat je maagzuur wordt verhoogt (joh, schorre stem is dus niet alleen van het gillen misschien). Maar het zorgt er ook voor dat onze spijsvertering wat trager werkt. Je lichaam is immers bezig in de lever. Daarom: eet licht!


Omdat je lever hard aan het werk is de alcohol eruit te werken, remt het ook de glucose. Gooi er niet van allerlei suiker (de bekende craving na een avondje stappen) in. Je lever kan er dan helemaal niks mee. Neem onderstaande suppletie om je weer wat fitter te voelen. En eet vers! Lekker veel groenten en fruit.


Herkenbaar dat je slecht slaapt na een avondje doorfeesten? Klopt. Alcohol onderdrukt je rem-slaap!


Op het moment dat je drinkt krijgt je lichaam een overschot aan GABA. Daarom voel jij je zo lekker. Maar als de alcohol uit je lichaam is komt glutamaat, het stofje wat prikkelend werkt, om de hoek kijken. Vaak voel je je dan erg onrustig. Het kan helpen om een GABA-supplement toe te voegen.


Ok en dan nog een paar supplementen die jou de hel van de bekende morning after kunnen laten tegen gaan.


  • Vitamine B-complex innemen voor je gaat drinken. Je lichaam heeft ze zo hard nodig! Alleen alcohol trekt al de vitamine B eruit waardoor je je nog beroerder voelt.

  • Vitamine C; een sterke anti-oxidant.

  • Leverondersteuning dmv mariadistel en brandnetel.

  • NAC: zorgt ervoor de toxische bijwerkingen van aceetaldehyde tegen te gaan.

  • Paardenbloem: deze bevat kalium wat zorgt dat je meer gaat plassen. Daarnaast vinden de lever en galblaas paardenbloem erg fijn.

  • Glutathion: de sterkste anti-oxidant van het lichaam.

  • Vitamine e en selenium: erg fijn als anti-oxidant!

  • Wilgenroosje: geweldig spul😊. Het werkt voor pijntjes, anti-ontstekingsmiddel en ondersteunt de spijsvertering.

  • Je kunt een spijsverteringsenzym toevoegen om je lichaam te ondersteunen.

  • Kruiptijm: jaja, een algehele pijnstiller. Wel erg fijn zo the day after!


Ok, ik ga nu niet een preek houden dat alcohol slecht voor je is. Dat weten we allemaal. Wat ik wel wil zeggen; alcohol gaat boven de rest. Dus als je dagelijks drinkt ga je echt tekorten krijgen en heeft heel je systeem het zwaar.