Zoeken

Meest gestelde vragen en tips voor de start met de detox



Kan ik gewoon werken?

Je weet nooit hoe je je voelt tijdens de detox. Doe alles gewoon even een stapje minder deze dagen. Ben je onzeker erover? Plan dan de eerste dagen in het weekend. Je gaat je op den duur juist veel fitter voelen! Het is vooral het moment dat je in ketose komt dat er kan voor zorgen dat je je even wat moe kan voelen.


Ik neem al supplementen: moet ik deze door blijven slikken?

In de innerwavedagen word je genoeg ondersteund met de suppletie in het pakket. Mocht je suppletie van je therapeut krijgen voor speciale redenen overleg dan even wat het beste is.


Moet ik doorgaan met mijn reguliere medicijnen?

Ja! Weet dat de medicatie even wat minder kan werken. Het is daarom ook belangrijk in goed overleg te starten. Ook goede note om te weten dat de pil minder werkzaam kan zijn (al zal je toch moe zijn😊).


Mag ik de pillen ook oplossen in water?

Dat mag. Als je het lastig vindt om de capsules te slikken kun je veel capsules opmaken en via poedervorm innemen.


Moet ik de groenten koken?

Dit is niet nodig. Drink als je last van je maag hebt de sapjes niet te koud.


Mag ik in de afbouw en opbouwfase voedingsmiddelen vervangen?

Dit mag! Je kunt vis bijvoorbeeld vervangen voor kip. En een rijstwafel voor een maiswafel. Als de voedingswaarde maar ongeveer gelijk zijn. Vermijd intoleranties en allergieën sowieso. Deze moet je altijd vervangen voor andere voedingsmiddelen.


Kan ik blijven sporten?

Intensief sporten zal deze dagen niet altijd goed voelen. Doe een stapje terug wellicht. Ga kijken wat lukt maar ben lief voor jezelf. Lekker wandelen, yoga en meditatie is heel fijn deze dagen te doen.


Kan mijn ontlasting veranderen?

Ja, dit kan zeer zeker. We ondersteunen dit proces. Heb je echte klachten is het raadzaam om dit op te pakken met een darmspecialist. Dan is er meer werk aan de winkel. Een opgeblazen gevoel en wat meer gassen in je buik zijn een bekend verschijnsel in je detox kuur met voeding. Omdat je meer vezels eet moet je spijsverteringskanaal de tijd nemen om zich aan te passen aan je nieuwe dieet. Meer vezels stimuleert de groei van goede bacteriën, die meer activiteit in je darmenkunnen veroorzaken. En ja, daar horen soms even wat meer gassen bij. Soms kan je tijdelijk diarree krijgen of verstopping, sommigen gaan ineens veel vaker naar de wc. Je lichaam heeft echt de tijd nodig om te wennen. Kauw je eten zorgvuldig en langzaam, dit bevordert het verteringsproces. Ja, ook op je sapjes😊. Drink tot slot voldoende water.


Val ik af tijdens de kuur?

Meestal wel. Hou er rekening mee dat dit vooral 1,5 kilo maaginhoud is, wat er daarna weer aan kan komen. De overige kilo’s zijn per persoon verschillend. Het is belangrijk in te zien dat vooral je leefstijl daarna belangrijk is!


Mag ik groenten uit pot?

Dit is niet het advies. In potgroenten zit veel suiker. Wel mogen diepvriesgroenten. Zo mag je ook van tevoren groenten of sappen invriezen en later weer gebruiken.


Mag ik vaste voeding tijdens de kuur?

Nee, bij voorkeur niet. Het is wel je verteringsorganen echt de rust te geven, zodat ze kunnen focussen op herstel.


Ik heb last van schommelende bloedsuikerspiegels.

Juist dan is het goed om te kijken of je met een periode vasten met daarna maximaal 3x per dag volwaardig te eten je insulinepeil stabiel kunt krijgen. Lukt dit je niet? Vraag hulp bij een therapeut. Dan zit er vaak een andere oorzaak onder.


Hoe zit het met drinken?

Tussendoor mag je altijd onbeperkt water, groene thee en kruidenthee drinken. Bij een detox sapkuur geldt, hoe meer je drinkt, des te beter. Je helpt hiermee je lichaam sneller afvalstoffen te verwijderen.


Kan ik meer moe zijn?

Moe zijn aan het begin van je detoxkuur is normaal. Het kan worden veroorzaakt door het loskomen van giftige stoffen. Je zou denken dat het eten van gezond voedsel je meer energie zou geven, en je hebt gelijk! Maar ontgiften van cafeïne, suiker en vet voedsel kan ervoor zorgen dat je een paar moeilijke dagen doormaakt voordat je je energiek voelt. Je lichaam is enorm hard aan het werk, hou vol! Zorg dat je op tijd naar bed gaat en jezelf niet nog verder uitput met zware trainingsprogramma’s en overwerk. Ook als je te weinig eet zal de afwezigheid van calorieën een vermoeid en soms ook koud gevoel geven. De eerste dagen zijn vaak het pittigste. Daarna zal je energie toenemen en zul je je uiteindelijk geweldig voelen. Doe het rustig aan, eet verwarmend voedsel en geniet van je prestatie!


Kan ik hoofdpijn krijgen?

Als je stopt met koffie, bewerkte suiker en alcohol, is het zeer waarschijnlijk dat je ontwenningsverschijnselen gaat ervaren. Een van de effecten is hoofdpijn, met name ‘s middags en’ s avonds. Hoofdpijn ontstaat doordat je bloedvaten vernauwe