Zoeken

Waarom word ik dik van stress?


In mijn vorige blog hebben we het al gehad over insulineresistentie. Eén van de redenen om insulineresistent te worden is dus stress. Tja, weer die stress. Laten we het eens hebben over hoe dit nu kan.


Wist je nog van de vorige blog dat insuline het hormoon is dat de bloedsuikerspiegel laat dalen en glucagon zal de bloedsuikerspiegel laten stijgen. Insuline wordt gemaakt in je pancreas (alvleesklier) en regelt je bloedsuikerspiegel. Als de bloedsuiker te hoog wordt, wordt er insuline aangemaakt, waardoor de glucose vanuit het bloed in de cellen kan worden opgenomen. Daardoor gaat de bloedsuikerspiegel weer naar beneden. Als dit dus niet meer goed werkt gaan we spreken over insulineresistentie.


Ten eerste is de vraag: is insulineresistentie altijd slecht? Nee! Soms heb je het dus nodig om in noodtoestanden te overleven. Maar goed, wij hebben niet echt een noodtoestand als hongersnood:). Weet dat alle hormonen altijd een functie is het lichaam hebben. Maar wel een functie gebaseerd op het lichaam van vroeger! Echter: als stress chronisch wordt hebben we een groot probleem.


Hoe werkt dit nu?


Jij bent gestresst en je bijnieren maken cortisol aan. Deze zorgt ervoor dat je trek krijgt. Want ja; als die leeuw achter je aan zit moet je natuurlijk wel energie hebben om te vluchten! Laten we voorop stellen dat stress niet slecht is. Als het maar niet chronisch is! Zonder soms stress te hebben kunnen we namelijk niet overleven! Als je lang stress hebt zal je lichaam ook steeds meer om suikers vragen en snelle koolhydraten! Maar cortisol geeft ook een seintje aan het glycogeen (weet je nog: de glucose die opgeslagen is in je spieren en lever) om zich weer terug om te zetten in glucose.


Aan de andere kant geeft cortisol een seintje aan het glycogeen, de opgeslagen glucose in je spieren, om zich weer om te zetten in glucose. Omdat je stress zo hoog is en dus ook je cortisol maar blijft zorgen voor deze omzetting zal er constant glucose in je bloed rondhangen. En dan is de cirkel rond: insuline moet er weer voor zorgen dat de bloedsuikerspiegel omlaag gaat. En dan begint de strijd tussen cortisol en insuline.

Insuline wilt natuurlijk de glucose weg hebben de cel in om te zorgen dat de bloedsuikerspiegel laat blijft. En cortisol wil juist glucose het bloed in hebben omdat er ‘gevaar’ is en je moet kunnen vluchten. En dan gebeurd er dus hetzelfde als dat je teveel koolydraten en suikers eet: insuline kan het niet meer aan en de cellen nemen de glucose niet meer op. Er onstaat insulineresistentie.


Er gebeurt hetzelfde als wanneer je een te grote hoeveelheid suikers en koolhydraten binnenkrijgt: de cellen kunnen de glucose niet meer opnemen en opslaan. Er ontstaat een insulineresistentie.


Even terugkomend op stress: in eerste instantie verlaagt het je eetlust. Dit komt door het hormoon CRH. Maar dat is vaak voor korte duur. Want daar komt cortisol al weer om de hoek kijken. Het vervelende is dat CRH heel snel daalt maar cortisol niet. Dus ook na je stress kun je nog lang honger hebben. En het verschil is dat wij tegenwoordig stilstaande stress hebben. Wij hoeven niet veel fysiek meer te rennen, maar zitten een file of zitten de hele dag achter de laptop.


Wellicht goed om zelf eens na te denken waar jouw stress vandaan komt! Het kan dus ook lichamelijke stress zijn zoals ontstekingen of een slecht microbioom. Maar weet dus: als je insulineresistent bent kun je geen vet verbranden! Samen met jou lijkt mij het leuk om jouw stresslevel op zowel buik als breinniveau omlaag te krijgen.


Eerst gaan we dmv de insulineresistentie-test inzicht krijgen in welke mate de cellen in jouw lichaam ongevoelig zijn voor de werking van insuline.

Een lage Homa-ir-index (woordje mag je vergeten, hoor) toont aan dat je gevoelig bent voor insuline, een kleine dosis insuline zorgt er al voor dat de bloedsuikerspiegel goed in balans gehouden wordt. Hoe hoger het Homa-Ir-niveau is, hoe lager je gevoeligheid voor insuline ligt!


Daarna gaan wij 4 maanden aan de gang met jouw leefstijl waar wij alle aspecten onder de loep nemen! Na deze periode doen we weer een test om te kijken waar je waarde nu staat!

Het is sowieso een test waar je onwijs veel inzicht krijgt waar jij op dit moment staat. Het is een mooi startpunt voor jouw verbeterde IK!


Wil je enkel los de test doen? Ook dat is mogelijk!


Liefs, Anka