Zoeken

Griep... Wat doe je eraan?

Ja hoor, de R zit in de maand en hatsjoe...there we go. Griep! Maar wat is nu griep? Vaak zeggen we met een snottebel al dat we een griepje hebben. Maar als je echt griep hebt lig je echt braaf in je bedje. En voel je je hondsberoerd.


Heel lief komt je moeder, partner of buurvrouw je eten brengen. 'Gadverdamme!', denk je! Logisch want als je immuunsysteem aan staat, gaat je lichaam je spijsvertering laag zetten om alle energie beschikbaar te stellen voor het immuunsysteem. Ook je brein denkt nergens aan. Logisch; denken is nu niet zo belangrijk. Alle systemen worden omlaag gekieperd om je immuunsysteem te laten werken. Ok, enkel je stresssysteem blijft altijd sterker. Want als er een leeuw naast je bed staat kun jij ineens toch rennen.


Zo denken we ook vaak dat we van de kou ziek worden. Maar dit is een fabeltje. Dat wij niet meer zo goed tegen kou kunnen, is wel een feit:). Wat wel zo is, is het feit dat een virus heel veel met de luchtvochtigheid te maken heeft. Een virus houdt van droog en minder vochtig (daarom wordt je dus ziek van een airco).

Dus nu: jassen uit! Want we zijn met zijn allen zo verwend geworden dat ons bruin vet helemaal niet meer voor ons werkt. We mogen dat immuunsysteem best wel eens wat meer prikkelen. Dus ga onder een koude douche (zijn die energieprijzen toch nog ergens goed voor), ga met je blote voeten de tuin in en loop eens een rondje in je shirt. Echt, je wordt er niet ziek van, maar juist minder ziek!


Maar goed, dan lig je daar toch. Gevloerd en koorts. Wat doe je dan?


  • Ten eerste, lig, rust en ...lig. Ga niet vechten tegen alles wat je nog moet. Je moet even helemaal niks! Laat het lichaam zijn werk doen: ziek is ziek!

  • Eet alleen als je trek hebt. En als je dan iets eet, eet dan iets gezond! Anders moet je lichaam weer aan de gang om alles op te ruimen. En dat kost weer energie!

  • Eet lekker veel groenten als je je weer beter voelt. Soepen, smoothies; doe eens gek:). Er zitten veel vezels in en natuurlijk veel vitapientjes! Kauw wel zoveel mogelijk.

  • Eet niet kauw en rauw: dan moet je lichaam nog meer verteren.

  • Neem geen paracetamol: De griep kan niet tegen hoge temperaturen en koorts is dan ook een afweermechanisme van het lichaam. Door een koortsverlagend medicijn – zoals paracetamol – in te nemen vertraag je eigenlijk het herstelproces. Ook de spierpijnen worden veroorzaakt door ons eigen immuunsysteem. Dit komt door opslag van afweerstoffen in de spieren. Witte bloedcellen maken signaalstoffen aan om andere witte bloedcellen te waarschuwen dat er een indringer is. Deze stoffen kunnen gaan ophopen in de spieren. Het is een beetje zoals na het sporten, dan is het melkzuur wat zich ophoopt. Bij de griep zijn het de boodschappenstoffen van het immuunsysteem die de pijnreceptoren activeren. Na een paar dagen griep worden er ook spieren afgebroken om voor het immuunsysteem als brandstof verbruikt te worden. Dus logisch als je even wat meer kracht op moet bouwen.

  • Ontprikkel: telefoon weg, televisie uit en slapen. Je brein kan nu niet veel hebben en als je je immuunsysteem wilt laten werken is dit echt het beste.

  • Als het even lukt: ga wel even naar buiten. De natuur doet je goed. Ook al is het even op een stoel in de tuin.

  • Drink lekker kruidenthee: saliethee kun je drinken als natuurlijk antibioticum bij verkoudheid. Salie is – net als knoflook – namelijk slijmoplossend en werkt verzachtend bij een zere keel. Zo is ook gemberthee goed en houdt je lekker warm, tijmthee werkt als antiseptisch middel, wat betekent dat het bacteriën doodt. Het werkt goed tegen keelpijn, keel/longontsteking en amandelontsteking en paardenbloemthee voert lekker de afvalstoffen af.

  • Zorg dat je darmflora op orde is. Tja, hoe je dat weet? Joehoe, hier ben ik:). Je immuunsysteem ligt voor een groot deel in handen van de darmen.

  • Mijn vriend: co-enzym Q10, ook wel CoQ10 of ubiquinon genoemd, is een stof die noodzakelijk is voor de energieaanmaak in de cellen. Hij is voor heel veel doeleinde goed, maar voor het immuunsysteem en energieaanmaak in de cellen is nu het belangrijkste.

  • Hete gember citroen thee, eventueel met een kwalitatief goede honing.

  • Thee van kruiden zoals: dille, citroenmelisse, kamille, lavendel, tijm, rozemarijn, vlierbes, kaneel, kardemom, kurkuma en koriander. Deze kruiden ontzwellen je slijmvliezen en/of werken weerstand verhogend. Kijk wat je hebt en speel hier een beetje mee. Je kunt er altijd pepermunt of honing bij doen voor de smaak.

  • Dit is goed voor je darmen, en die bepalen voor een groot deel de status van je afweersysteem.

  • Wij zijn voor NAC, jij bent voor NAC, wij zijn allemaal voor....ok, grapje: Elke ochtend nemen wij 1 capsule. Het werkt onwijs goed voor je slijmvliezen en ondersteuning van je lever. Het lost teveel slijm in het gebied van je neus, oren en longen op. Het is de voorloper van s-acetyl-glutathion; een heel belangrijk anti-oxidant.

  • S-acetyl-glutathion: Dit goud spulletje heeft een regenererend vermogen! Glutathion reguleert het eerstelijns en het aangeboren immuunsysteem op verschillende niveaus. Voor zichzelf maar ook voor de andere soldaatjes in ons lichaam. Zo krijgen ze een tweede optie om te strijd aan te gaan tegen de immuniteitsbeschadigende radicalen. Gebruik wel s-acetyl-glutathion omdat deze in het lichaam én de cellen goed wordt opgenomen.

  • Vitamine C: Stimuleert de aanmaak van witte bloedcellen en helpt je immuunsysteem om ziekteverwekkers te herkennen. Maar je lichaam kan vitamine C niet zelf aanmaken en dus uit voeding halen. En laat hier tegenwoordig dus echt te weinig inzitten! Maar let erop welke variant je pakt! Het essentiële micronutriënt vitamine C kan de mens niet zelf synthetiseren en onze huidige maatschappij zorgt ervoor dat wij vitamine C nog meer verbruiken. Vitamine C gebonden aan calcium of magnesium, zoals calciumascorbaat of magnesiumascorbaat is hier het beste voor. Deze ontzuurde vormen neemt het lichaam beter op en irriteren bovendien de maag minder.

  • Zink: Versterkt je immuunsysteem en speelt een centrale rol bij de aanmaak van immuuncellen.

  • Selenium: Is een sporenelement en een bekend antiviraal middel dat je lichaam nodig heeft om het antioxidant GSH aan te maken. Wij hebben immunesupport van Eidon: hier zit een combi in van zilver, zink en selenium! GOUD!

  • Resveratrol: is een zogenoemde polyfenol, een gezondheidsbevorderende stof die we onder andere terug vinden in rode wijn, blauwe bessen en pinda’s. Nu niet teveel wijntjes gaan pakken he:). Polyfenolen zijn van nature krachtige antioxidanten; belangrijke nutriënten die we in al onze cellen vinden. Hier beschermen de stoffen onze celkern door zogenoemde vrije radicalen weg te vangen. Een belangrijk proces, want radicalen zijn de voornaamste stoffen die schade toebrengen aan onze cellen en weefsels. Het antioxidatieve karakter van resveratrol zorgt bovendien dat het nutriënt de gezondheid van hart en bloedvaten ondersteunt.

  • Magnesium: je hebt magnesium nodig om vitamine D in je lichaam goed te reguleren. Het bindt vitamine D aan een proteïne om vervoert te worden. Ik raad altijd magnesiumbadjes aan omdat dit onwijs ontspant.

  • Vitamine D&K: Deze vitamine komt tot ontplooiing in de immuuncellen, waar het zowel het aangeboren als het adaptieve immuunsysteem moduleert.

  • Verder zet ik vaak in het begin de paradepaardjes astragalus en cordyceps in. Zij werken onwijs antiviraal!


En dan; is griep erg? Nee! Is koorts erg? Nee! Juist als iemand griep heeft in de praktijk klap in de handjes. Zeker als iemand van tevoren nooit ziek is was. Want dit is een teken dat het immuunsysteem weer werkt. Maar ben je elke maand ziek? Dat is dan ook weer niet goed:). Heb je daar last van? Dan help ik je graag verder!