Zoeken

Hoe werkt een dieet in het brein?

Het ene dieet is het andere niet. De andere is extreem slecht terwijl de andere best wel goede voedingsstoffen bevat. Dat kan een verschil zijn. Maar net zoals een trui niet iedereen bevalt kan dit ook met een dieet. Daarom heeft elk dieet een bestaansrecht in de zin dat je echt wel zou afvallen als je je er precies aan houdt! Maar goed, als het niet onze schuld is en niet het dieet, wie of wat kunnen we wel aanwijzen?


Een dieet volgen gaat ongeveer zo:


1. Je wilt afvallen.

2. Je begint een dieet.

3. Je houdt het vol voor een bepaalde periode

4. Je houdt het vol tot je streefgewicht, of je stopt daarvoor al en blijft de cyclus herhalen.


We weten nu dat we in een soort kring leven en dus weer voor af aan gaan starten. Dit proces wat je hierboven leest is dus gedoemd te mislukken. Het ligt niet aan jou! Inmiddels weten we dat zelfs wanneer je je streefgewicht haalt, de kans groot is dat je op een gegeven moment toch de cyclus herhaalt.


Wederom, 90% tot 95% van de mensen volgt deze cyclus. Het klinkt heel netjes toch die 4 punten die ik net beschrijf. Maar de meesten van ons weten dat het er net iets anders uitziet.


Onderstaande stappen zijn net wat meer realistisch:


1. Je wilt afvallen

2. Je bekijkt jezelf in de spiegel en ziet je dikke plekken

3. Je staat op de weegschaal en de moed zakt je in de schoenen

4. Je vindt jezelf te dik. En lelijk.

5. Je kijkt in de spiegel, weer. Jep. Dik.

6. Meer weegschaal.

7. Je besluit te diëten.

8. Je bedenkt wat je niet meer gaat eten.

9. Je bedenkt hoeveel je mag eten.

10. Je denk aan de dingen die je nooit meer mag eten, totdat je in een bikinibody of afgetraind boardshorts lichaam past. Je denkt aan chocolade, patat, kroketten en pizza. En nog meer.

11. Je denkt aan chips.

12. Je kijkt in de spiegel.

13. Ja. Geen chips, chocolade, pizza, kroketten en patat is een goed idee. Wat dik!

14. Weinig eten is een goed idee. Hoe weinig zal ik eten?

15. Hoe minder ik eet hoe sneller het gaat. Maar met iets meer eten houd ik het langer vol.

16. Dilemma’s.

17. Je weet dat je een goede keuze hebt gemaakt om te diëten. Eindelijk een slank en gezond lichaam. Kan niet wachten.

18. Je kijkt weer in de spiegel.

19. Je gaat nu echt beginnen met diëten. Op maandag.

20. Op zaterdag koop je eerst de supermarkt leeg en eet je alles wat je straks niet meer mag eten.

21. Je begint echt.

22. Het gaat goed.

23. Je hebt honger.

24. Je zet door.

25. Het gaat goed.

26. Het gaat niet goed. Je hebt om 10 uur ’s ochtends al je eten al op tot het avondeten. Oh nee, je hebt nog 1 appel.

27. Je weet niet hoe je de dag door gaat komen. Hoe ga je je concentreren op werk / je kinderen vermaken vol energie / boodschappen doen / het huishouden doen / etc. ZONDER ETEN!

28. Je eet toch iets. Want dit is niet te doen.

29. Je eet meer.

30. Je dieetdag is verpest. Je eet nog meer. Misschien zelfs verboden Voedsel. Misschien zelfs veel verboden voedsel.

31. Morgen is een nieuwe dag.

32. Morgen is verpest.

33. Meer verboden voedsel.

34. De week is verpest.

35. Maandag begin je opnieuw.

36. Zaterdag koop je de supermarkt leeg, omdat je maandag geen verboden voedsel meer eet.


Omschrijf ik het zo iets nauwkeuriger? Is dit ook jouw gedachtegang? Je kunt zelfs aan een dieet kenmerken hangen.


Dit betekent niet dat iedereen dit heeft maar in meer of mindere mate is het toch wel iets wat wij herkennen. De supermarkt leegkopen voor je weer begint met je dieet is er eentje van. Of nog net je favoriete maaltijd eten voordat je start. Want dat mag je voorlopig nooit meer. Toch? Dat denk je? Je bent jezelf al aan het straffen voordat je daadwerkelijk start. En dit zorgt voor het plundergedrag! Je bent voordat je officieel start al bezig met een obsessie.

Je ziet op tegen feestjes, roept heel hard hoeveel je gaat afvallen en legt je doel heel hoog. Je ruikt alles om je heen en zou je collega aan willen vliegen als hij weer eens zijn la opentrekt.


Nou, dit is dus een dieet! Dit doet een dieet met je! Dit is dus de reden waarom ik het woord dieet voor eens en altijd uit je leven wil schrappen.....Hoe fijn zou het zijn om bovenstaande tekst voor eens en altijd los te laten?


Opdracht: Ik wil je vragen eens op te schrijven hoe jij tegen je dieetervaring aankijkt. Hoe lang ben jij er al mee bezig? Wat heeft het je gebracht? Wat heb je allemaal al geprobeerd? Welke mensen in je omgeving ken je die flink wat zijn afgevallen en dat 5 jaar later nog steeds eraf hebben? Welke dingen doe jij wanneer je dieet? Welke gevoelens heb je? Kijk je veel in de spiegel? Sta je vaak op de weegschaal? Wat zie je als je die momenten in de spiegel kijkt? Wat vind je van je gewicht? Welke invloed heeft je gewicht op je uiterlijk? Welke invloed heeft je gewicht op wat je in de spiegel ziet? Ben eerlijk tegenover jezelf! Deze opdracht lijkt nu enkel te gaan over afvallen maar kan je in alle gevallen invullen. Welk doel heb je?

Contact:

Anka Mertens 

06- 39 58 79 44

Ankamertens@outlook.com

Crown businesscenter

Ericssonstraat 2

5121 ML Rijen

  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon
Handige links:

Aangesloten bij:

© 2019-2020 Anka Mertens | Webdesign: Ingrid Vreijsen | Fotografie: MOODZ Design & Jacomijn Dijkers